ریخته گری تزریقی

ریخته گری تزریقی چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه استفاده از انواع روش های قالب سازی از جمله ریخته گری تزریقی کاربرد فراوانی در صنعت دارد که از این روش ها جهت ساخت انواع قطعات صنعتی استفاده می شود. ریخته گری در حقیقت همان روش دایکاست است و در این روش معمولا فلز یا پلاستیک گرم در بین دو قسمت قالب قرار می گیرد و تحت فشار و دمای بالا آن را شکل می دهند. اما در روش ریخته گری تزریقی مواد مذاب به داخل لایه قالب تزریق می شود و تحت دما و فشار وارد شده فرم می گیرد. این روش ها چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند و تنها تفاوت آن ها این است که در ریخته گری تحت فشار ابتدا فلز یا پلاستیک شارژ می شود و سپس فک بالایی قالب به آن فشار وارد می کند اما در ریخته گری تزریقی به گونه ای که توضیح دادیم عمل می کند.

در این روش فلز ذوب شده با استفاده از یک پمپ فشار یا سیستم تزریق به داخل قالب کاملا بسته تزریق می شود. در حالی که پیستون مواد مذاب را به داخل قالب هدایت می کند، هوای داخل قالب از سوراخی دیگر از قالب خارج می شود و مواد مذاب تحت فشار قالب قرار می گیرد. در این روش از مواد مذاب بیشتری استفاده می شود تا عمل سر بارگیری برای پر کردن حفره ها نیز انجام شود. بعد از سرد کردن قالب، قطعه ساخته شده را خارج می کنند. بعد از پایان کار قالب را دوباره روغن کاری می کنند و داخل حفره های آن را به خوبی تمیز می کنند تا برای بار دیگر مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

با استفاده از ریخته گری قطعات مختلف را با اشکال پیچیده را نیز می توان به راحتی تولید کرد. با استفاده از این روش می توان قطعات با ضخامت کم را نیز تولید کرد چرا که مواد به وسیله تزریق به داخل قالب هدایت می شود و می توان ضخامت قطعه را با توجه به قالب و مواد اولیه کمتر گرفت . استفاده از قالب های ریخته گری مزایای بسیار زیادی دارند که برخی از آن ها عبارتند از:

_ قطعات ساخته شده به این روش دارای سطح مناسب هستند و نیاز به ماشین کاری و پرداخت ندارند.

_ قالب های ریخته گری نیز مانند قالب تزریق پلاستیک می تواند به تعداد بسیار بالایی تولید شود و قبل از فرسودگی می توان از آن بارهای متعددی استفاده کرد.

_ قطعات صنعتی تولید شده به این روش نسبت به قطعات صنعتی دیگر دارای مقاومت و استحکام بالاتری هستند.

ریخته گری تزریقی همچنین دارای معایبی است که از مهمترین آن ها می توان به این موضوع اشاره کرد که وزن قطعات تولید شده به روش ریخته گری بسیار محدود است و اغلب قطعات کمتر از 5 کیلوگرم هستند. البته به ندرت نیز پیش می آید که قطعاتی تا وزن 25 کیلوگرم نیز به این روش تولید می شود. و از معایب دیگر آن این است که با توجه به اینکه قبل از ساخت قطعات ابتدا باید قالب ریخته گری تهیه شود، برای تعداد کم قطعات تولید قالب اصلا مقرون به صرفه نیست و بهتر است از روش دیگری برای ساخت قطعه خود استفاده کنید.

کاربرد ریخته گری تزریقی

روش ریخته گری از جمله روش های تولید قطعات در تعداد بسیار بالا است به همین دلیل نیز بیشتر در صنایع درب، فلزی بطری ها، تولید های اسباب بازی، میز و قطعات مکانیکی، قطعات فلزی خودرو، صنایع بسته بندی و غیره کاربرد دارد. امروزه با توجه به پیشرفت استفاده از قطعات پلاستیکی تولید قالب های آن ها نیز زیاد شده است. از جمله قالب سازی هایی که جهت قالب سازی پلاستیک نیز استفاده می شود می توان به انواع روش های ریخته گری اشاره کرد.

انواع مواد در ریخته گری تزریقی

در روش ریخته گری تزریقی از دو نوع مواد اولیه پلاستیکی استفاده می شود. مواد ترموپلاستیک و ترموست. ترموپلاستیک ها دارای حالت ارتجاعی هستند و مواد سازنده آن ها با گرم شدن نرم می شوند و سپس با خنک شدن به تدریج سفت و سخت می شوند. پلاستیک های چندبار مصرف از این نوع هستند و می توان بعد از استفاده مجدد آن ها را بازیافت و مورد استفاده قرار داد. نوع دیگر مواد مورد استفاده ریخته گری ترموست هستند. این مواد به وسیله گرما سخت تر می شوند. در این روش هم مواد و هم قالب سرد هستند و برای شکل دادن به آن ها قالب را گرما داده تا مواد به شکل قالب در بیاید. مواد ترموست معمولا در دمای بالای 170 درجه تولید می شوند و خصوصیت اصلی آن ها این است که بعد از اینکه در این دما سفت شده و شکل قالب را به خود گرفتند، دیگر قابلیت بازیافت ندارند و حتی در هیچ ماده حلالی حل نمی شوند.

تصاویر مرتبط