معرفی بهترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک

معرفی بهترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک

نرم افزار طراحی قالب پلاستیک چیست؟

استفاده از بهترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک به طراحان و مهندسان کمک‎ می‌کند تا مشکلات مربوط به مراحل اولیه طراحی قالب را به راحتی درک کنند. در واقع قبل از هرگونه هزینه برای ساخت قالب، مشکلات برطرف‎ می‌شود. نرم‌افزار شبیه‌سازی قالب پلاستیک به مهندسان و سازندگان قالب کمک‎ می‌کند تا راه‌حل‎های دقیق نمونه‌سازی دیجیتالی داشته باشند. امروزه فرآیند قالب‌گیری تزریقی ترموپلاستیک سنتی جای خود را به قالب‎ هایی داده است که به شکل مدرن طراحی‎ می‌شوند. به این صورت که یک اپراتور قالب را قبل از ساخت، توسط نرم‌افزارهای 3D یا سه بعدی طراحی‎ می‌کند. تمامی ایرادات و مشکلات مربوط به قالب از قبل برطرف و سپس براساس خواست مشتری تولید‎ می‌شود. انعطاف‌پذیری و داشتن کیفیت قطعه در برابر مواد داغ پلاستیکی از جمله ویژگی‎ های قالب‎ های جدید است. قالب‌گیری تزریقی ترموست، قالب‌گیری تزریق با گاز ازت و فرآیند دو تزریقی از روش‎های قالب‌گیری پلاستیک است.

بهترین نرم افزار برای طراحی قالب تزریق پلاستیک

نرم‌‌افزارهای زیادی برای طراحی قالب تزریق پلاستیک استفاده‎ می‌شود که برخی از مهم‌ترین آن‎ها عبارتند از:

- نرم افزار Moldflow

برای ساخت قالب نرم افزار شبیه‌سازی Moldflow یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی قالب پلاستیکی است که می ‎تواند ارتعاش و لرزش حین طراحی و حالت دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) و Multiphysics را برای طراح فراهم کند. همچنین این نرم‌افزار رویکردی سریع، دقیق و نوآورانه برای برطرف کردن چالش‌برانگیزترین مسائل طراحی قالب تزریق پلاستیک ارائه‎ می‌کند.

- نرم افزار شبیه‌‌ساز Autodesk

یک نمونه دیگر از بهترین نرم افزار طراحی قالب پلاستیک « Autodesk» نام دارد. این پلتفرم مجموعه‌ای از جامع‎ترین ابزارهای طراحی قالب را در اختیار طراح قرار می‎دهد. به طوری که بتواند هر مرحله از فرآیند طراحی را با هم ادغام کند. کاهش ارتعاشات، دینامیک سیالات محاسباتی و امکان استفاده از ابزارهای دقیق طراحی از ویژگی‎ های این ابزار است. همچنین این نرم افزار طراحی قالب طیف گسترده‌ای از ابزارهای شبیه‌سازی قالب‌گیری تزریق پلاستیک را ارائه‎ می‌دهد. به طوری که مهندسان و طراحان بتوانند نمونه ‎های اولیه دیجیتالی دقیق‌تری را ایجاد و در نتیجه محصولات بهتری را با هزینه کمتر به بازار عرضه کنند. همچنین این نرم افزار خطاهای احتمالی را کاهش‎ می‌دهد.

- نرم افزار اتوکد

یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای طراحی قالب پلاستیکی برای طراحان و مهندسان، اتوکد است که البته در بین گرافیست‎های ایرانی شهرت و محبوبیت زیادی هم دارد. از اتوکد‎ می‌توان برای طراحی دو بعدی و سه بعدی اولیه قالب تزریق پلاستیک استفاده کرد. همچنین از این نرم افزار‎ می‌توان برای ترسیم خودکار بدون تسلط روی برنامه ‎نویسی هم استفاده کرد. اتوکد به طور وسیعی در دنیا کاربرد دارد و از آن برای ساخت و سازهای عمرانی، دکوراسیون، نقشه ‎کشی صنعتی، صنایع الکترونیک استفاده می ‎شود. استفاده برای ساخت قالب پلاستیکی تنها یکی از کاربردهای این نرم افزار است. البته اگرچه عملکردهای گرافیکی قدرتمندی دارد، اما عملکرد پردازش جدول آن نسبتا ضعیف است. گاهی برای ساخت قالب تزریق پلاستیک به جدول‎هایی نیاز دارید که ممکن است اتوکد نتواند برای این کار مفید واقع شود و فقط می‎تواند برای عناصر گرافیکی اولیه مانند خطوط مستقیم، دایره ‎ها، بیضی‎ها، چند ضلعی‎ها و خطوط مفید باشد.

-نرم افزار Pro/Engineer

اگر قرار باشد نام یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای طراحی قالب پلاستیک را نام ببرید، Pro/Engineer نیز در این لیست‌ قرار‎ می‌گیرد. این نرم افزار به دلیل پارامترسازی شناخته شده و اولین کاربرد آن برای فناوری پارامترسازی است. نرم‌افزار Pro/Engineer کاربرد زیادی در مدل‎سازی سه بعدی دارد. این پلتفرم بر روی یک پایگاه داده یکپارچه در سطح پایه قرار دارد. به این معنا که همه عناصر در پروژه از یک پایگاه داده‎ می‌آیند و هر کاربر به طور مستقل بدون توجه به اینکه به کدام بخش تعلق دارد، روی یک مدل محصول کار‎ می‌کند. واضح ‎تر بگوییم تغییرات ایجاد شده در هر بخشی از کل فرآیند می‎تواند توسط کل فرآیند طراحی منعکس شود.

- نرم افزار طراحی قالب صنعتی SolidWorks SolidWorks

یک نرم افزار طراحی سه بعدی مبتنی بر سیستم ویندوز است. با رابط کاربری آسان و کاربرپسند این نرم افزار‎ می‌توانید به طور دقیق قالب موردنظر خود را طراحی کنید. تغییرات طراحی در طول کار را هم‎ می‌توانید با کمک این نرم افزار انجام دهید. یکی از مزیت‎های برنامه SolidWorks امکان مونتاژ کردن است که شما را برای تولید قالب‌‎های جدید قادر‎ می‌سازد. از این ابزار نه تنها‎ می‌توان برای حل مشکلات کلی طراحی قالب تزریق پلاستیک استفاده کرد، بلکه حتی برای مدیریت طرح‎های مونتاژ در مقیاس بزرگ در سطح سیستم هم کاربرد دارد. سرعت این نرم افزار برای طراحی بالاست و طراح‎ می‌تواند به راحتی طرح‎های خود را آپلود و ذخیره کند.

- نرم افزار Unigraphics NX

نرم افزار UG (UnigraphicsNX) یک راه‌حل مهندسی برای طراحی مدل‌سازی دیجیتال و تأیید برای طراحی و پردازش قالب است. از این نرم افزار می‎ توانید برای طراحی مدل‎های پیچیده استفاده کنید. به طوری که اشکال پیچیده محصول را به سرعت ایجاد و طرح‎های زیبا و مفهومی بسازید. Unigraphics NX نرم افزاری برای طراحی قالب تزریق پلاستیک خاص است.

- نرم افزار سیماترون 

پلتفرم Cimatron محصولی برای طراحی قالب سه بعدی است. این برنامه یک راه‌حل مقرون به صرفه، ساده و پرسرعت است که برای قالب‎های سخت و پیچیده کاربرد دارد. همچنین زمانی که باید حجم زیادی از کار را در زمان کوتاه ارائه دهید، بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از نرم‎ افزار سیماترون است. این پلتفرم به شما کمک‎ می‌کند تا مدل‎های بدست آمده را به راحتی پردازش کنید و یا طرح‎های مفهومی خاص بسازید.

- نرم افزار Mastercam

این نرم افزار طراحی قالب پلاستیک Mastercam نام دارد. این برنامه را می‎توانید روی سیستم شخصی نصب و برای ساخت قالب‎های دو بعدی و سه بعدی تزریق پلاستیک از آن استفاده کنید. این نرم افزار دارای مدل‎سازی هندسی راحت و بصری است که تمامی جزئیات قالب را نمایش می‎دهد. همچنین امکان تغییرات و ویرایش طرح را هم برای مهندس فراهم‎ می‌کند. ایجاد طرح با قطعات منحنی پیچیده از جمله ویژگی ها و قابلیت ‎های این نرم افزار است. برنامه Mastercam برای طراحی تعداد کم قالب کاربرد دارد. با این حال‎ می‌تواند مقرون به صرفه باشد.

-نرم افزار CATIA

کتیا هم یکی از بهترین نرم ‎افزارهای طراحی قالب تزریق پلاستیک است که‎ می‌تواند به شما برای طراحی سه بعدی قالب کمک زیادی کند. نمونه اولیه قالب که توسط این برنامه طراحی و به صورت یک طرح دیجیتالی دیده‎ می‌شود، با تمامی جزئیات قابل مشاهده خواهد بود. این برنامه برای طرح‎های مفهومی کاربرد زیادی دارد. از سوی دیگر برای طراحی اولیه یک قطعه تا نتیجه نهایی بهترین گزینه است. از نرم افزار کتیا‎ می‌توانید برای مدیریت داده‎های پارامتریک کامل دو بعدی و سه بعدی استفاده کنید. همچنین این پلتفرم برای ترکیب انواع مدلسازی نیز کاربرد دارد. در عین حال یک سیستم نرم‎افزاری کاملا یکپارچه با طراحی مکانیکی است. تجزیه و تحلیل مهندسی و شبیه سازی، پردازش کنترل عددی و راه حل‎های کاربردی شبکه CATweb از دیگر قابلیت‎ های نرم ‎افزار کتیا است.

- نرم افزار Delcam

اگر قرار باشد از یک نرم افزار طراحی قالب صنعتی خوب نام ببریم، دلکام هم در این لیست قرار‎ می‌گیرد. این نرم افزار برای طراحی محصول، قالب، پردازش محصول و مهندسی معکوس کاربرد دارد. همچنین از آن‎ می‌توانید برای طراحی، ساخت، اندازه‎گیری و مدیریت داده‎های طراحی استفاده کنید. با کمک این نرم ‎افزار‎ می‌توانید تمامی جزئیات مربوط به طرح مورد نظر را اجرا کنید. سرعت بالای پردازش هم از دیگر ویژگی‎های این نرم‎افزار است.

تصاویر مرتبط

برچسب ها :