ضایعات پلاستیکی در چرخه اقتصاد «اطلس پلاستیک»

پلاستیک در چرخه اقتصاد

دانشمندان پیش‌بینی می کنند که با فرض تداوم روندهای فعلی و درصورتی‌که اقدام فوری صورت نگیرد، تا سال 2050، میزان پلاستیک انباشته شده در اقیانوسها، از تعداد ماهی ها فراتر خواهد رفت.

بنیاد Ellen MacArthur برای جلوگیری از وقوع سیل ویرانگر پلاستیک‌ها، به سراغ منبع تولید آن ها رفته است.

سر دیوید آتنبرو مستندساز صاحب ‌نام محیط‌‌زیست، برای مقابله با آلودگی پلاستیکی فراخوان داده و برای این منظور، بر جاری نمودن اقتصاد چرخشی به‌عنوان یک رویکرد کاربردی تأکید دارد.

راهکارهای رهایی از ضایعات پلاستیک

وی اظهار می‌کند برای رسیدن به دنیایی عاری از پسماندهای پلاستیکی باید به‌صورت فوری و جسورانه با سه راه‌کار دست به‌کار شد:

اول از همه کم‌کردن پلاستیک‌هایی که نیازی به مصرف آنها نیست.

دوم، به‌کاربردن ابتکارهایی برای طراحی پلاستیک‌های ضروری، به‌گونه‌ای که بتوان آنها را به‌صورت ایمن، دوباره استفاده کرد، بازیافت نمود و یا حتی تبدیک به کمپوست کرد.

در سال 2017 در آمریکا 35.4 میلیون تن پلاستیک تولید شده که تنها 8.4 درصد از آن بازیافت شده است.

نهایتاً راهکار سوم به چرخش درآوردن (Circulate) هرآنچه که مصرف می‌شود. رویکرد یاد شده این اطمینان را ایجاد می‌کند که پلاستیک‌ها در چرخه‌ی اقتصاد نگاه داشته‌ شده و در نتیجه از محیط‌زیست دور شوند.

گفتنی است بیش از یک ‌هزار سازمان مختلف با بنیاد Ellen MacArthur در پروژه‌ای با هدف به‌کارگیری اقتصاد چرخشی در پلاستیک‌ها همکاری می‌نمایند.

«این پروژه که از ابتدای سال ۲۰۱۸ شروع شده ‌است، مبتنی بر اقدامات عملی در زنجیره ارزش پلاستیک‌ها و یافتن راه‌حل در بخش‌های بالادستی می‌باشد. جالب‌تر آنکه همه شرکت‌های داوطلب در این طرح متعهد شده‌اند که کلیه پسماندهای ناشی از بسته‌بندی در محصولات و خدمات خود را تا سال ۲۰۲۵ دوباره به چرخه مصرف بازگردانند (Reuse)، بازیافت کنند (Recycle)، و یا به کمپوست (Compost) تبدیل کنند»

هماهنگی اقتصاد و محیط زیست | لازمه توسعه پایدار و بقای انسان

بدون شک لازمه توسعه پایدار و در سطح بالاتر بقای انسان نیازمند هماهنگ‌سازی فرآیندهای اقتصادی با سازوکارهای زیست‌محیطی است.

سرانجام انسان فهمیده است که رمز بقاء و بهزیستن، نه در تک روی مغرورانه، بلکه در هماهنگ شدن و حتی درس گرفتن از طبیعت است.

«بایومیمیکری»، که معنی تحت‌اللفظی آن، تقلید از حیات زنده طبیعت است، شاخه‌ای از یک علم نوخاسته است که در آن روش‌های حیات و کنش سایر موجودات (چه حیوان و چه گیاه) مورد مطالعه قرار می‌گیرد و سپس، این روندها و تدابیر، برای حل مشکلات بشری مورد تقلید قرار می‌گیرند.

به گزارش واحد ترجمه و تولید محتوی صنایع پلاستیک به نقل از سایت جهانی پلیمرمدیا، پلاستیک ها منابعی مهمی هستند که باید بازیافت شوند و به عنوان ضایعات و زباله های محیطی به پایان چرخه حیات خود نرسند. برای مدیریت و بهینه سازی این مورد به طور خاص، باید حجم و جریان مواد { چرخه حرکتی مواد و تبدیل شدن به محصول و پس از استفاده محصول و تبدیل شدن به ضایعات و زباله } و همچنین چگونگی نشست آنها به محیط زیست شناسایی گردد. مطالعه انجمن های پلاستیک در مورد اقتصاد چرخشی در ۴۴ کشور جهان در آستانه نمایشگاه K 2019 به صورت مختصر منتشر شده است که آنرا در ادامه به اطلاع خواهیم رساند. مشروح این مطالعه در جریان برگزارری نمایشگاه K منتشر می گردد.

با این هدف مشترک، شش سازمان و انجمن در زنجیره ارزش پلاستیک، یک مطالعه مقدماتی را برای بررسی جریان جهانی پلاستیک ها، از جمله چگونگی رسیدگی به ضایعات و زباله های پلاستیکی پس از مصرف، انجام داده اند. همانطور که پیشتر گفتیم یافته های این تحقیق در نمایشگاه تجاری K 2019 به اطلاع عموم رسیده و منتشر می شود.

“دکتریورگن برو، Jürgen Bruder،  مدیر کل IK یا همان انجمن بسته بندی و فیلم های پلاستیک آلمان، و مدیر این پروژه مطالعاتی، ضمن اشاره به سهم بی نظیر این نظر سنجی و مطالعه در مبارزه با زباله ها و ضایعات محیطی توضیح می دهد : ” بررسی جریان جهانی پلاستیک، اولین مطالعه از این نوع است که می تواند حقایق و ارقام مرتبط با اقتصادی چرخشی در ۴۴ کشور در سراسر جهان را به صورت یکنواخت و جامع مستندسازی نماید و نقاط ضعف سنتی در جمع آوری و استفاده مجدد از ضایعات را به روشنی مشخص نماید. ”

وی ادامه می دهد: حجم زباله های ریخته شده در محیط زیست چشمگیر هستند و این باید یک هشدار بیدارکننده برای کل زنجیره ارزش تولید پلاستیک باشد. مدیریت پسماند در تمام اشکال آن باید هدف مشترک رهبران تجاری و سیاستمداران و قانونگذارن باشد.

یافته های این مطالعه، به صورت واضح نقاط اصلی و حاد را که نیاز به اقدام فوری برای کاهش ضایعات و زباله های پلاستیکی کنترل نشده دارند، مشخص می نماید.

این عضو تیم تحقیق ادامه می دهد: ” آنچه در این تحقیق خاص است، اینست که نتیجه ها و یافته ها از منظری تک بعدی تولید نشده اند. بلکه نتیجه بررسی های گسترده ی منطقه ای هستند. اقدامات انجام شده به همان اندازه یافته ها، متنوع هستند. برای نمونه، در حالیکه جمع آوری ضایعات و زباله ها در برخی نقاط جهان باید اولویت داشته باشند،اروپا با چالش گسترش ظرفیت بازیافت و اجرای درست قانون ممنوعیت دفن زباله ها رو به روست. یعنی داده ها، به شکلی هستند که بر اساس منطقه جغرافیایی و دهها آیتم دیگر متنوع هستند.

این تحقیق توسط Conversio Market & Strategy GmbH با همکاری نزدیک Global Plastics Alliance و تعداد زیادی از دیگر نهادها و انستیتوها به انجام رسیده است.

یافته های اصلی این در سال ۲۰۱۸ در مورد روند و جریان مواد

مطالعه گسترده ای که صورت گرفته است، اعداد مهمی را در مورد تولید پلاستیک، در مورد چگونگی بازیافت آنها و بلکه در مورد چگونگی از بین رفتن مواد قابل استفاده و بازیافت مجدد دارای ارزش، ارایه می کند. یافته های اصلی این مطالعه در ادامه لیست شده اند :

تولید: سالانه ۳۶۰ میلیون تن پلاستیک در سطح جهان تولید می شوند.

فرآیند: به ۳۶۰ تن پلاستیکی که سالانه از مواد نو تولید می شوند، شما باید ۳۰ میلیون تن ضایعاتی که دوباره با بازیافت به مواد اولیه پلاستیک برای تولید محصولات بدل می شوند، را هم اضافه کنید. در نتیجه مجموعا سالانه ۳۹۰ میلیون تن پلیمر آماده فرآیند شدن هستند.

ضایعات پس از مصرف: کل کالاهای پلاستیکی مورد استفاده، سالانه به چیزی حدود ۲۵۰ میلیون تن ضایعات پلاستیک مرتبط با مصرف کننده منجر می گردد.

مدیریت پسماند: از این حجم ضایعات تولیدی (۲۵۰ میلیون تن)، سالانه ۱۷۳ میلیون تن جمع آوری می شوند.

زباله محیطی: ۶۳ میلیون تن {چیزی در حدود تولید کل محصولات پتروشیمی های ایران در سال } ضایعات پلاستیک به صورت نادرست دفع می شوند. به عنوان مثال از طرق غیر قانونی و البته ۱۴ میلیون تن هم بر اثر اهمال و بی دقتی دور ریخته می شوند یا نشت می کنند.

در حالیکه چرخه های بسته به روش های مختلفی در سراسر دنیا تعریف شده اند، بین همه شرکاری شرکت کننده در این مطالعه اتفاق نظر وجود دارد که جمع آوری، مرتب سازی، طبقه بندی و بازیافت زباله ها و ضایعات محصولات پلاستیکی مصرفی پس از مصرف، باید اولویت داشته باشد تا به طرز چشمگیری شاهد کاهش ضایعات پلاستیک باشیم.نعلاوه بر این باید مراقب باشید تا اطمینان حاصل کنید که از طریق تجارت ضایعات و زباله، هیچگونه آلودگی در محیط زیست نشت نکرده و ایجاد نگردد.

ثبت ساختاری داده ها، همکاری جهانی و میزان بالای ارایه مطالعات جهانی جریان پلاستیک و گام مهمی در جهت گرفتن، پردازش و ارزیابی داده های مربوط به ضایعات پلاستیک مصرف شده در یک ساختار سیستماتیک و منظم است.

علاوه بر این انجمن ها و سازمان های مشارکت کننده در این مطالعه در آلمان و اروپا، می خواهند این مطالعه محرکی برای بحث جهانی درباره اقدامات برای مقابله با زباله های محیطی بدل گردد. بنابراین این مطالعه به پروژه اطلاعات جهانی “اتحاد برای پایان دادن به ضایعات پلاستیک ” به عنوان یک منبع آزاد، کمک خواهد کرد.

در مدیریت پسماند ایجاد بانک اطلاعاتی به صورت خاص، نسبت به سایر موارد برای سرمایه گذاری در اولویت قرار دارد. ،

برای جدیدترین داده ها می توان از اطلاعات مربوط به پلاستیک از تولید تا دفع در ۴۴ کشور استفاده نمود و آنها را پردازش نمود. این ۴۴ کشور در کنار هم ۶۰ درصد جمعیت جهان و حدود ۸۰ درصد تولیدناخالص جهانی را تشکیل می دهند.

کشورها و به خصوص قاره ها برای تجزیه و تحلیل نهایی از دادها باید روی موارد زیرمتمرکز گردند.

جریان پلاستیک از تولید و فرآیند تا مصرف و در دسترس قرار گرفن

تقسیم بندی بخش ها به قسمت های بسته بندی و غیر بسته بندی

میزان تلفات متفاوت، یعنی نشست ضایعات پلاستیک در هر کشور / قاره

سیستم های مختلف مدیریت پسماند با ساختار دفع خاص خود ( بازیافت، سوزاندان ضایعات و تبدیل به انرژی، دفن تنظیم شده زباله و غیره . )

شرایط و چهارچوب های مختلف برای جمع آوری، بازیافت و دفع پلاستیک به فراخور هر منطقه و کشور

به گزارش صنایع پلاستیک، پانزدهمین دوره نمایشگاه صنایع پلاستیک و لاستیک تهران، موسوم به ایران پلاست از دوشنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ آغاز به کار کرد. این رویداد، به مدت چهار روز تا ۲۱ بهمن ماه به کار خود ادامه خواهد داد.

بنا به ادعای برگزارکنندگان این رویداد، ایران پلاست بزرگترین نمایشگاه پلیمری منطقه خاورمیانه است. هر چند ما نیز چنین آرزو می کنیم، اما با وضعیت فعلی و با وجود انواع و اقسام تحریم ها و همه گیری کووید ۱۹ به نظر نمی رسد که چنین ادعایی چندان مقرون به واقع باشد، هر چند در ادوار گذشته به حق می توانستیم چنین ادعا کنیم. حتا از نظر تعداد غرفه گذاران نیز این دوره، به جز دوره قبل جزو ادوار درجه یک برگزاری ایران پلاست به شمار نمی رود و با توجه به دو موضوع فوق الذکر، باید گفت علی رغم شعار این نمایشگاه که کسب و کار جهانی است، آنچه بیش از هر چیز به چشم می آید، وسعت بخش داخلی و شرکت های ایرانی این نمایشگاه بین المللی است.

به هر روی، ما امید داریم که ایران پلاست دوباره جایگاه پیشین خود را به دست آورده و به بهترین و با کیفیت ترین نمایشگاه صنایع پایین دستی خاصه صنعت پلاستیک در منطقه بدل شود و باعث افتخار کشور باشد.

این نمایشگاه با حضور ۴۳۰ شرکت داخلی و خارجی و با هدف توسعه صنایع پایین دستی و افزایش تولید محصولات پتروشیمی، در محل نمایشگاه‌های دائمی تهران آغاز به کار کرده است. این چیزیست که مسوولان و برگزارکنندگان این رویداد هر ساله در ابتدای این رویداد به رسانه ها می گویند، اما ما پس از سالها شرکت فعال و حتا حضور در اجرای این رویداد می توانیم با قدرت مدعی شویم که این رویداد، دستاورد آنچنانی برای صنایع پایین دستی ندارد و بیشتر این پتروشیمی ها هستند که بازارهای خارجی بیشتری را در این رویداد به دست می آورند. اما عملا به جز شاید خرید و فروش چند ماشین تزریق و فرآیندی پلاستیک، شاید قراردادهایی در حیطه ی محصولات دانش بنیان مواد افزودنی و … چیز بیشتری عاید صنایع پایین دستی نمی شود. امید اینکه روزی، واقعا صنایع پایین دستی، متنفع اصلی این رویداد باشند.

مطالب مرتبط

برگزاری ایران پلاست با دور زدن آمیکرون؛ باز هم شعار تکمیل زنجیره ارزش!

خرید خط تولید کامپوزیت گرمانرم استارلایت توسط Ensinger

راه اندازی خط تولید پلی آمید بازیافتی با کارایی بالا در Solvay

شاید بین المللی ترین بخش نمایشگاه ایران پلاست در سنواتی که کشور تحت تحریم های ظالمانه قرار دارد، بخش میزبانی از هیات های خارجی و منطقه ای است. ایران پلاست پانزدهم میزبان شرکت‌ها و هیات‌های سیاسی و تجاری کشورهای چین، برزیل، مجارستان، پرتغال، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، ترکیه، سوریه، تایوان، تاجیکستان و عراق خواهد بود.

گفته می شود که ظرفیت تولید انواع محصولات پلیمری در صنعت پتروشمی کشور، حدود ۸ میلیون تن برآورد می شود و قرارست که تا پایان سال ۱۴۰۴ این عدد به بیش از ۱۲ میلیون تن نیز برسد. لذا، امید آنست که فارغ از همه حقایقی که پیش از این گفته شد، ایران پلاست در نهایت به سمت و سوئی برود که صنعت پلاستیک ایران، که پتانسیل زیادی برای رشد  و توسعه دارد، روزی خود عنان اجرای این رویداد تخصصی را در دست خود بگیرد و جایگاه حقیقی خود را به دست آورد.

اینکه پتروشیمی ها هم از قبل این رویداد و سایر رویدادها سود ببرند، هیچ مشکلی نیست. مشکل زمانی پیش می آید که صاحبان اصلی نمایشگاهی چون ایران پلاست به حاشیه رانده می شوند و گروه هایی که چندین و چند نمایشگاه دیگر برای ارائه توانمندی ها و بستن قراردادهای تجاری دارند، به متنفعان اصلی ایران پلاست بدل می شوند. به تازگی در حیطه صنعت پلیمر، از مواد گرفته تا ماشین آلات، از محصولات تمام شده تا نیم ساخته تا افزودنی ها، کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است، که امیدواریم ایران پلاست، بتواند جایگاه مناسبی برای نمایش و عرضه این قبیل محصولات باشد.

با همه این نکات، گزارش کامل ما از این رویداد بماند پس از دیدار ما از ایران پلاست پانزدهم.

تصاویر مرتبط