خدمات تزریق پلاستیک

خدمات تزریق پلاستیک

تزریق پلاستیک چیست؟ دستگاه تزریق پلاستیک امروزه به طور گسترده و وسیعی در ساخت و شکل دهی قطعات مختلف از ساخت اسباب بازی تا قسمت های پلاستیکی بدنه خودرو، بطری های آب و انواع موبایل کاربرد دارد. در اين روش مــاده اوليــه کــه يکی از انـــواع پلیمرهاست، از طریق قیف وارد دستگاه شده، ذوب شده و توسط ماردون به داخل کويته های (Cavity) قالب رانده شده و پس از خنک کاری از قالب بيـرون می آيند.

تاریخچه تزریق پلاستیک:

اولین ماشین تزریق پلاستیک در 1872 ثبت اختراع شد و برای تولید شانه مو مورد استفاده قرار گرفت. بعد از جنگ جهانی دوم صنعت تزریق پلاستیک به طور چشمگیری ارتقاء پیدا کرد چرا که تقاضا برای تولید انبوه و قیمت پایین افزایش یافته بود و تولید به روش تزریق پلاستیک جوابگوی این نیاز بود در سال 1946 جیمز واتسون اولین دستگاه تزریق پلاستیک ماردون دار را به بازار روانه کرد. دقت تولید در این دستگاه نسبت به نمونه های قبلی بسیار افزایش پیدا کرد. همچنین این ماشین قابلیت میکس مواد با مستربچ و ترکیب مواد آسیابی را میسر کرد. در حال حاضر دستگاه های تزریق پلاستیک قادر به تولید طیف گسترده ای از محصولات هستند و هر روز برای کاهش زمان و هزینه تولید با این روش تلاش می شود.

پلیمرهای مناسب برای تزریق:

تمامی ترموپلاستیک ها و اکثر ترموست ها و الاستومرها قابل استفاده در پروسه تزریق پلاستیک هستند. موارد مختلفی از جمله سختی، خاصیت ارتجاعی، دمای ذوب پلیمر، نوع استفاده محصول نهایی و قیمت در انتخاب پلیمر مناسب تاثیر گذار هستند. برای مثال ترموست ها از طریق گرما حالت می گیرند و پس از شکل گیری دیگر نمی توان با استفاده از حرارت شکل آنها را تغییر داد این در حالیست که ترموپلاستیک ها می توانند ذوب شوند و دوباره به چرخه تولید بازگردند.

تزریق پلاستیک:

4مهمترین امتیاز تولید به روش تزریق پلاستیک، تولید انبوه در زمان کوتاه، تنوع وسيع مواد مورد استفاده، هزینه پایین برای هر واحد محصول دقت بالای قطعات تولیدی است. از امتیازات دیگر تولید به روش تزریق پلاستیک می توان به مواد ذیل اشاره کرد: ضایعات کمتر: برخلاف روش های تولید مشابه، مثل CNC که بخشی از قطعه برش می خورد تا محصول نهایی و مورد نظرحاصل شود، در روش تزریق پلاستیک ضایعات حاصل از تولید بسیار پایین است. پلاستیک ضایعاتی از 4 نقطه در حین تولید حاصل می شوند: اسپرو، راهگاه، محل قرارگیری گیت های قالب و محل جفت شدن سمبه و ماتریس قالب (این حالت در مواردی رخ می دهد که قفل گیره بطور 100% منطبق نباشد). قابلیت تکرارپذیری به روش تزریق پلاستیک: تطابق بالای تولید قطعه دوم با قطعه اول دلیل دیگریست که تولید به روش تزریق را محبوب نموده است، چرا که در دیگر روش های تولید درصد تطابق محصولات تولید شده مشابه این روش نیست. برای تولید به روش تزریق پلاستیک، ملاحظاتی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

ملاحظات مالی:

برای تولید به این روش، هزینه اولیه تولید به خصوص برای پروژه های جدید و پیچیده بسیار بالاست، پیش از اجرای پروژه سرمایه مورد نیاز و سود تولید را برآورد نمایید: هزینه تولید قطعه یا قطعاتی که طی هر سیکل تزریق تولید می شوند را محاسبه کنید (این هزینه شامل طراحی، تست، تولید، بازاریابی، توزیع و… است که روی قیمت فروش قطعات باید سرشکن شود) هزینه تولید قطعاتی که احتمال می دهید طی پروسه تولید مخدوش شوند را نیز روی هزینه سرمایتان محاسبه نمایید با درنظر گرفتن موارد فوق می توان امیدوار بود که حاشیه امنی را برای پروژه تولید خود حفظ کرده اید.

ملاحظات طراحی:

طراحی اشتباه قطعه و قالب می تواند هزینه های زیادی را طی پروژه به شما تحمیل کند، عدم انطباق با آنچه از محصول نهایی انتظار داشتیم، تعیین تناژ اشتباه برای دستگاه و ضایعات نامتعارف طی فرآیند تولید، تماماٌ حاصل طراحی اشتباه قطعه و قالب است.

ملاحظات تولید:

کاهش سیکل تولید، راهکاری بسیار کاربردی برای رسیدن به تولید بهینه است. گاهی با تغییر کوچکی در ساختار قطعه یا قالب و کاهش چند ثانیه ازسیکل تولید می توان به افزایش چشمگیری در تولید و سودآوری دست یافت. قطعات را به نحوی طراحی کنید که به مونتاژ کمتری نیاز داشته باشد. همانطورکه پیش تر اشاره شد، یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت به روش تزریق پلاستیک، تولید سریع و یک مرحله ایست، لذا مونتاژ قطعه موجب زمانبر و هزینه بر شدنِ تولید خواهد شد.

تصاویر مرتبط