مزایا و معایب ظروف پلاستیکی در مقابل ظروف شیشه ای «اطلس پلاستیک»

مزايا و معايب ظروف پلاستيکي و مقايسه آن ها با ظروف شيشه اي در صنايع غذايي
 
استفاده از کالاهاي پلاستيکي به خصوص در صنعت بسته بندي و ذخيره سازي مواد غذايي به دليل وزن کم و مقاومت مکانيکي بالا، ماده اوليه ارزان، و نگهداري و حمل و نقل آسان بطري هاي پلاستيکي، روز به روز در حال افزايش است. در اين مقاله به بررسي اثرات بطري هاي پلاستيکي از جنبه هاي پزشکي، زيست محيطي و مصرف انرژي پرداخته و با بطري هاي شيشه اي مقايسه مي شوند. طبق آمار گزارش شده، پيش بيني شده است، مصرف بطري هاي پلاستيکي در ايران در سال جاري به بيش از 92000 تن افزايش مي يابد. زيست تخريب ناپذيري، بازيافت و استفاده مجدد با کيفيت پايين اين بطري ها باعث شده که نتوانند مکاني مناسب براي نگهداري مواد خوراکي باشند. انتشار ترکيبات سمي در محيط به خصوص در هوا در حين فرايند توليد، آزاد شدن ترکيبات سمي گوناگون مانند آنتيموان، روي، مشتقات بروميد، دي اکسين و فنول ها اثرات مخربي است که اين بطري ها بر محيط زيست و انسان خواهند داشت. همچنين استفاده از اين ظرف ها به دليل مشکلات متعدد در بازيافت و هزينه زياد جهت خاکچال زباله هاي حاصل از بطري هاي پلاستيکي، مقرون به صرفه نمي باشند. در مقابل اين مواد، بطري هاي شيشه اي از مواد معدني ساخته شده که مي توانند به راحتي و با هزينه پايين بازيافت شوند (15 تا 20 مرتبه) به گونه اي که بطري هاي شيشه اي بازيافت شده کاملا کيفيتي مانند بطري هاي اوليه داشته و نيز انرژي کمتري را نسبت به انرژي اوليه جهت توليد نيازمند هستند. بطري هاي شيشه اي مي توانند محلي ايمن براي ذخيره سازي مواد خوراکي باشند.



مزیت استفاده از ظروف شیشه ای و پلاستیکی در بسته بندی نسبت به هم
ظروف شیشه ای در مقابل ظروف پلاستیکی یک رقابت مداوم بین ظروف شیشه ای غذایی و ظروف پلاستیکی غذایی و حتی در دیگر صنایع وجود دارد. شیشه به عنوان پادشاه تولید برای صنایعی مانند لوازم آرایشی و عطر باقی مانده است. در ضمن ، پلاستیک برای محصولاتی مانند روغن، بطری آب و پاک کننده های خانگی ترجیح داده می شود. برای تصمیم گیری در مورد اینکه در محصولات شما بهترین نوع متریال بسته بندی چه خواهد بود، نیازهای محصول، اولویت های مصرف کننده را در دسته محصولات خود و بودجه ای که باید با آن کار کنید در نظر بگیرید. بیایید برخی از مواردی را که ارائه می دهند بررسی کنیم


مزایای استفاده از بسته بندی شیشه ای

به عنوان یکی از عمده فروشان بسته بندی شیشه ای ، سورنا چیزی در مورد مزایای هریک از این ظروف می داند.

در اینجا چند مورد از مهمترین موارد زیر را بررسی کنید.



استاندارد ایمنی FDA (نشت مواد شیمیایی)

ممکن است بسیاری از تولید کنندگان آن را ندانند ، اما شیشه تنها ماده بسته بندی است که توسط سازمان غذا و دارو به عنوان GRAS در نظر گرفته شده است ، یا به طور کلی از آن به عنوان بی خطر یاد می شود. به طور خلاصه ، این بدان معنی است که ظروف شیشه ای غذایی روی محتویات داخل آن اثر منفی نخواهند داشت. این امر به ویژه برای محصولاتی که می توانند به بسته بندی آن حساس باشند ، از جمله داروها یا الکل ، بسیار مهم هستند. گزینه های بسته بندی جایگزین ، مانند پلاستیک، اغلب می توانند مواد شیمیایی را از فرآیند تولید آن به داخل محتویات داخل منتقل کنند و به طور بالقوه محصول را به خطر می اندازد.


نگاه و احساس حق بیمه

در محصولات بسته بندی شده در ظروف شیشهای غذایی ، احساس کیفیت بالاتری وجود دارد. در یک آزمایش در یکی از دانشگاه های آمریکا در این مورد این نتیجه حاصل شد که قضاوت مصرف کننده در مورد طعم یک محصول در بسته های شیشه ای بالاتر از بسته های پلاستیکی هستند. شاید این وزن اضافه شده توسط بسته بندی یا استحکام ساختار آن باشد، اما غیرقابل انکار است که مصرف کنندگان کالاهای با کیفیت را با بسته بندی های شیشه ای مرتبط می کنند.

محافظت چند جانبه

شیشه به دلیل ماهیت تولیدی آن ، بسیار بی اثر است. ساخت آن محکم و بدون جابجایی است و این امر را برای محصولات حساس ایده آل می کند. در حالی که همه ما با شیشه قوی چقدر آشنا هستیم ، بسیاری نمی دانند که این مقاومت به شکل نفوذ ناپذیری نیز به وجود می آید. استحکام آن اکسیژن و دی اکسید کربن را بسیار بهتر از گزینه های نازک تر نگه می دارد ، به این معنی که محصولات برای مدت طولانی تر تازه می مانند که بی نهایت قابل بازیافت است.

شیشه یکی از معدود موادی است که بی نهایت قابل بازیافت است ، به این معنی که یک ظرف منفرد بدون از بین رفتن تمامیت ساختاری می تواند بی پایان بازیافت شود. علاوه بر این ، ظروف شیشه ای غذایی می توانند کاملاً از سایر محصولات شیشه بازیافت شده و بدون ایجاد ماده جدید برای تقویت استحکام آن ایجاد شوند. و در حالی که مزایای بسته بندی شیشه بازیافتی کاملاً از رقابت آن برتری دارد ، اما در اعداد بازیافت محض نیز برنده است!
بسته بندی MSW 2015 ایالات متحده در هزاران تن افزایش یافته است ظروف شیشه ای ظروف پلاستیکی
تولید شده 9،120 14،680
بازیافت 3،030 1،150
دفن زباله 4،890 10،070

همانطور که در بالا می بینید ، در سال 2015 ظروف پلاستیکی غذایی و دارویی 50٪ ضایعات بیشتری نسبت به شیشه ایجاد کرده و هنوز ، ظروف شیشه غذایی و دیگر صنایع بیشتری بازیافت شدند. این یک پیروزی گسترده است ، به خصوص با توجه به اینکه 33٪ ظروف شیشه بازیافت شده اند ، در مقایسه با ظروف پلاستیکی 14٪.



مزایای استفاده از ظروف پلاستیکی غذایی و دارویی بهداشتی

- تولید کم هزینه : هنگام تولید ، هزینه تولید ظروف شیشه ای ارزان تر از ظروف پلاستیکی غذایی نمی شود. این ماده نازک و قابل انعطاف است ، به این معنی که نقطه ذوب آن پایین تر از شیشه است. اگرچه این ممکن است از آسیب های زیست محیطی ناشی از چیدن روغن برای تولید پلاستیک بیشتر نباشد ، اما مقایسه انرژی هزینه های لازم برای تولید شیشه بسیار زیاد است.

- حمل و نقل سبک تر : ما چند بار وزن شیشه را به عنوان یک ویژگی مثبت افزایش داده ایم ، اما جایی که این ویژگی یک ویژگی منفی است در حمل و نقل است. همانطور که در بالا گفتیم ، پلاستیک نازک و سبک است. کامیون پر از ظروف پلاستیکی بسیار سبک تر از ظروف شیشه ای خواهد بود ، به معنای کاهش سوخت و هزینه حمل و نقل. وزن کمتری نیز هنگام خرید کالای شما به دست مشتری ترجمه می شود. اگر محصول سبک باشد و به راحتی از داخل اتومبیل وارد شود ، خرید به صورت عمده به صورت عمده گزینه ای در دسترس مشتریان است.

- انعطاف پذیری قوی : فشردن یک بطری پلاستیکی تجربه ای متفاوت از فشردن لیوان است. بطری بدون شکستن خم می شود ، حتی اگر محکم بسته شود. این انعطاف پذیری فوق العاده بزرگی برای تولید کنندگان بسته بندی و حمل و نقل است. آنها می توانند محصول بیشتری را در فضای کمتری با استفاده از پلاستیک به جای شیشه بسته بندی کنند. فروشندگان ممکن است مایل باشند برای بسته بندی و فروش بیشتر محصولات ، نسبت به خرید احساس حق بیمه و محافظت کمتری اقدام کنند ، اما تنها در صورت حرکت فروش آنها.

- گزینه های چاپ آسان تر : پلاستیک نسبت به همتایان شیشه ای آنها نفوذپذیرتر است. اگرچه این بدان معناست که یافتن راه آلودگی برای آلوده کننده های خارجی راحت تر است ، اما چسباندن برچسب ها یا چاپها نیز راحت تر است. این سهولت مارک تجاری در سمت تولید احساس می شود ، که در آن مقادیر سبکتر و کمتری می توانند هزینه های کالاهای بسته بندی شده پلاستیکی را کاهش دهند.
از زمان معرفی بسته بندی های پلاستیکی ، بحث در مورد این است که شیشه بهتر است یا پلاستیک؟!شرکت جعبه سازی اصفهان ، می خواهد مزایا و معایب هر دو بسته بندی شیشه ای و پلاستیکی را شرح دهد و این دو را با هم مقایسه کند تا به شما کمک کند ، تصمیم بگیرید ، کدام محصول مناسب شما است.

طی دو دهه گذشته ، پلاستیک به طور پیوسته رایج ترین نوع بسته بندی را به خود اختصاص داده است ، اما هنوز هم شیشه و کارتن اصفهان  زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.همچنان خواهید دید که از پلاستیک و شیشه در انواع محصولات خانگی و مصرفی و صنایع استفاده می شود.



مزایا و معایب بسته بندی پلاستیکی

ظروف پلاستیکی انواع مختلفی دارند.وقتی صحبت از غذا می شود ، می توان از پلاستیک برای بسته بندی ، ذخیره ، تحویل یا سرو غذا به مصرف کنندگان نهایی استفاده کرد.پلاستیک فقط برای محصولات غذایی و خانگی نیست.از پلاستیک هم چنین در ساخت و سازها برای ایجاد سازه های با دوام و پایدار استفاده می شود.صنعت خودرو از پلاستیک برای ابداع ویژگی های ایمنی و بهبود عملکرد استفاده کرده است.اگر پلاستیک نبود ، صنعت الکترونیک امروز وجود نداشت.این محصول به پیشرفت و تکامل محصولاتی که در زندگی روزمره خود استفاده می کنیم ، کمک کرده است.


مزایا و معایب بسته بندی پلاستیکی

برخی از مزایای بسته بندی پلاستیکی عبارتند از:

کاهش وزن حمل و نقل – شیشه بسیار سنگین تر از پلاستیک است که منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل می شود.از آنجا که پلاستیک سبک است ، هنگام حمل محصولات بسته بندی شده پلاستیکی ، صرفه جویی زیادی در هزینه ها انجام می شود.

ارزان تر از شیشه – پلاستیک بسیار ارزان تر از نمونه شیشه ای آن است.

بسیار با دوام – اکثر ظروف پلاستیکی به گونه ای طراحی شده اند که بدون شکستگی و ترک خوردن مقدار کمی از ضربه را جذب می کنند.با دوام بودن به شما کمک می کند ، بدون ترس از شکستگی ، محصولات بیشتری را در تریلرهای مخصوص حمل بار قرار دهید.



برخی از معایب بسته بندی پلاستیکی عبارتند از:

طعم و بو را به راحتی جذب می کند – پلاستیک هنگامی که برای ذخیره مواد غذایی استفاده می شود ، می تواند رنگ ، طعم و بوی محصول موجود را جذب کند.

تأثیرات بزرگ زیست محیطی و سلامتی – حتی با داشتن منابع بازیافت عالی در سراسر کشور ، پلاستیک هنوز هم یکی از دلایل اصلی آلودگی است.همیشه زباله های پلاستیکی خود را هر زمان که ممکن است بازیافت کنید.پلاستیک همچنین زیست تخریب پذیر نیست ، بنابراین استفاده حداکثری از محصولات پلاستیکی قبل از دفع ، می تواند تا حد زیادی مفی



مزایا و معایب بسته بندی شیشه ای

بسته بندی شیشه ای بیش از 100 سال وجود داشته است و هنوز هم ماده اصلی قفسه فروشگاه های مواد غذایی است.ترشی و زیتون محصولاتی هستند که برای بسته بندی آنها ، همیشه از ظروف شیشه ای استفاده می شود.شیشه نه تنها در صنایع غذایی بلکه در برخی از صنایع غیر غذایی نیز یک استاندارد است.صنعت لوازم آرایشی و دارویی برای محافظت از کرم های حساس و داروهای گران قیمت از عناصر خارجی ، از شیشه استفاده می کند.



مزایای بسته بندی شیشه شامل موارد زیر است:

شیشه غیر متخلخل و نفوذ ناپذیر است – به همین دلیل ، طعم دهنده ها یا بوها را جذب نمی کند.هیچ تعاملاتی با بسته بندی شیشه و محصول نهایی وجود ندارد.

میزان فعل و انفعالات شیمیایی تقریباً صفر است – این اطمینان می دهد که محصول نهایی درون ظرف شیشه ، عطر و طعم خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کند.

شیشه 100٪ قابل بازیافت است – بازیافت شیشه بسیار راحت تر از پلاستیک است.



برخی از معایب بسته بندی شیشه ای

برخی از معایب بسته بندی شیشه ای عبارتند از:

هزینه حمل و نقل بیشتر از پلاستیک است – شناخته شده است که شیشه بسیار سنگین تر از پلاستیک است.این می تواند منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل شود.

تولید شیشه انرژی زیادی مصرف می کند – این به دلیل درجه حرارت بالا مورد نیاز برای پردازش و ساخت است.

شیشه شکننده است – شیشه می تواند بدون فشار قابل توجهی شکسته شود.در صورت شکسته شدن به دلیل خرده های تیز می تواند بسیار خطرناک باشد.

مطالب ارائه شده در این مقاله نشان می دهد که هر دو بسته بندی شیشه ای و پلاستیکی مزایا و معایب جدی دارند.اگر در تصمیم گیری در مورد بهترین روش بسته بندی ، مشکل دارید ، لطفا با کارتن سازی اصفهان تماس بگیرید.پرسنل آگاه ما همیشه خوشحال هستند که به شما کمک کنند تا یک بسته بندی مناسب برای محصولات خود پیدا کنید

تصاویر مرتبط