نقش تربیت کودکان در بازیافت ضایعات پلاستیکی و محیط زیست «اطلس پلاستیک»

معرفی بازیافت به کودکان

با کودک خود بصورت آنلاین برنامه‌های بازیافت را تماشا کنید.

سایت‌هایی وجود دارند که دارای فیلم‌های بسیار خوبی در مورد بازیافت هستند. حتی برنامه‌هایی وجود دارد که دارای بازی‌های تعاملی هست که ممکن است کودک شما از آن لذت ببرد و به طور همزمان در مورد بازیافت و مراقبت از زمین به او آموزش می‌دهد.

•    بچه‌ها به کارهایی که شخصیت‌های مورد علاقه شان انجام می‌دهند توجه خواهند کرد! اگر یکی از شخصیت‌های کارتنی مورد علاقه کودک در حال یادگیری نحوه مرتب سازی از طریق مواد قابل بازیافت باشد، شما می‌توانید این کار را در خانه انجام بدهید.

 

با بچه‌های خود سطل زباله را مرتب کنید تا در مورد زباله و بازیافت صحبت کنید.

این ممکن است کمی نامرتب و بد بو باشد، بنابراین همه از دستکش و لباس‌های قدیمی استفاده کنند. سطل زباله خود را بیرون بیاورید و آن را به دو قسمت تقسیم کنید. موارد قابل بازیافت را بیرون بیاورید، ضایعات مواد غذایی را به یک طرف بریزید و مواد غیر قابل بازیافت را در یک دسته قرار دهید. پس از اتمام کار، در مورد آنچه کشف کردید صحبت کنید و سپس همه چیز را به در جای خود قرار دهید.

•    این به کودک کمک می‌کند تا ببیند که شما و خانواده تان روزانه چه مقدار زباله تولید می‌کنید. این ممکن است باعث ایجاد برخی ایده‌ها شود که چگونه می‌توانید زباله‌ها را کاهش دهید!

•    برای شروع مکالمه سعی کنید از کودکان خود سوالاتی از این قبیل بپرسید: «فکر می‌کنید چه مواردی قابل بازیافت است؟ یا فکر می‌کنید وقتی این سطل زباله از خانه ما خارج می‌شود کجا می‌رود؟»

 

یک سفر یک روزه انجام دهید تا اقلام خاص را به مرکز بازیافت مناسب ببرید.

مواردی مانند باتری، لوازم برقی و الکتریکی، لوازم خانگی و رنگ نمی‌توانند با مواد بازیافت عادی شما ترکیب شوند. بررسی کنید تا ببینید کجا و چه موقع می‌توان آنها را بازیافت کرد. سپس، یک روز خوب از آن روز بسازید. وسایل را جمع کنید و یک فعالیت سرگرم کننده مانند پیک نیک در پارک یا رفتن به شهربازی انجام دهید تا آن روز برای فرزندتان به یاد ماندنی باشد.

•    ساختن یک روز از آن بازیافت را به یک ماجراجویی تبدیل می‌کند.

 

به یک محل دفن زباله مراجعه کنید و به کودک خود تصویری از شکل ظاهری زباله بدهید.

درک واقعی مقدار مواد بیرون ریخته شده بسیار دشوار است (هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان!). شاید برای کودک زباله فقط محدود می‌شود به سطل زباله، اما واقعیت این است که همه چیزهایی که بیرون می‌ریزیم به جایی می‌رود.

•    با محل دفن زباله محلی خود تماس بگیرید و در مورد آمدن برای بازدید سوال کنید. حتی اگر نمی‌توانید با شخصی که در آنجا کار می‌کند صحبت کنید، حداقل می‌توانید محل دفن زباله را مشاهده کنید.

•    این می‌تواند تأثیر زیادی روی یک بچه بگذارد. آنها ممکن است همه این زباله‌ها را ببینند و دریابند که بازیافت یکی از کلیدهای کاهش میزان ورود به آن محل دفن زباله است.

 

کودک خود را مسئول قرار دادن مواد بازیافتی در سطل مخصوص کنید.

به جای اینکه این کار را سخت و خسته کننده به نظر آورید، آن را به چیزی تبدیل کنید که کودک شما می‌تواند به آن افتخار کند و از آن مالکیت بگیرد. حتی بچه‌هایی که به اندازه سن قبل از دبستان هستند نیز می‌توانند در این کار کمک کنند، اگرچه ممکن است در بعضی قسمت‌ها به کمک شما نیاز داشته باشند.

•    با ایجاد یک تاج، روپوش یا کلاه برای کودک خود که او را به «رهبر بازیافت» تبدیل می‌کند، این موضوع را حتی بیشتر سرگرم کننده کنید.

•    این فعالیت کمک می‌کند تا بازیافت به یک عادت و بخشی از برنامه روزمره آنها تبدیل شود. بعلاوه، به ادامه مکالمه در مورد بازیافت کمک می‌کند.

به خانه خود نگاهی بیندازید و در مورد موارد بازیافت صحبت کنید.

از آشپزخانه شروع کنید و در مورد ظروف غذای خود، بشقاب‌هایی که استفاده می‌کنید، نحوه نوشیدن آب و نحوه دفع غذا صحبت کنید. در دستشویی، می‌توانید در مورد ظروف صابون و شامپو، رول‌های مقوایی دستمال توالت و نحوه خشک کردن دست ها صحبت کنید. این به کودک شما کمک می‌کند تا توجه بیشتری به چیزهای اطراف خود داشته باشد.

•    سعی کنید موارد مختلف را بالا نگه دارید و از آنها بپرسید آیا می‌توان آنها را بازیافت کرد یا خیر. این می‌تواند روشی سرگرم کننده برای یادگیری بیشتر بازیافت در مورد هر دوی شما باشد! اگر خودتان جواب را نمی‌دانید، آن را جستجو کنید.

تصاویر مرتبط